Kunstnerisk udvikling

Blumenpflückendes Mädchen, 1911, Tempera auf Karton, 37 x 33,5 cm, bez. u. r.: NW 11, Privatbesitz
Pige plukker blomster, 1911
tempera på karton, 37 x 33,5 cm, i privateje

I dette tidlige maleri lagde den 24-årige maler fokus på den atmosfæriske stemning i den åbne skov. Grøn-, brun-, okker- og blåtoner blev påført på en postimpressionistisk måde med uregelmæssige penselstrøg og penselklatter. Pigen er tilføjet som staffagefigur og behandlet ligeså koncentreret som træerne og skovbundsbevoksningen. Fokus henledes på lyspletten, som sollyset kaster på skovbunden.

Hütte im Wald, 1916, Aquarell auf Papier, 34,5 x 32,3 cm (Passepartout-Ausschnitt), bez. u. m.: N. Wöhlk 16, Privatbesitz
Hytte i skoven, 1916
akvarel på papir, 34,5 x 32,3 cm (passepartout-udsnit), i privateje

Motiverne er sammenfattet som en flade og delvist fremhævet med få linjer. I denne akvarel førte Niko Wöhlk penslen i generøse brede streger over papiret. Farverne er i væsentlig grad reduceret til kontrasten mellem de grønne og gul-orange toner. I billedets centrum står en hytte, og på hyttens tag vises skyggespillet fra de omkringstående træer.

Blumenstillleben mit Früchten, 1917, Öl auf Karton, 54 x 49 cm, bez. u. l.: nw 17, Privatbesitz
Blomster stilleben med frugter, 1917
olie på karton, 54 x 49 cm, i privateje

Det lyse stilleben fremhæves af en mørk, diffus baggrund. Den lyse borddug synes at svæve i rummet. Motivet virker uvæsentligt sammenlignet med det frembragte sammenspil af kontrastfarver udført med brede, korte strøg. De duppede kontur- og skyggelinjer på de lyse gul-røde frugter reflekterer harmonisk baggrundens grønne-blå farvestemning.

Stillleben mit langblättriger Pflanze, 1920, Öl auf Leinwand, 70,5 x 60,7 cm, bez. r. o.: nw 20, Privatbesitz
Stilleben med plante med lange blade, 1920
olie på lærred, 70,5 x 60,7 cm, i privateje

I lighed med det for tre år siden opståede Blumenstillleben mit Früchten, er dette stilleben ligeledes placeret foran en stort set udefineret mørk baggrund. Farverne er dog påført med forskellige penselstrøg – ofte i længere baner og kun sjældent duppet. Farvevalget fokuserer på den ekspressive kontrast mellem grøn og orange-røde.

Indisches Boot, 1923, Aquarell auf Papier, 31,3 x 41,7 cm (Passepartout-Ausschnitt), bez. u. l.: nw 23, Privatbesitz
Indisk båd, 1923
akvarel på papir, 31,3 x 41,7 cm (passepartout-udsnit), i privateje

Næsten monokrome toner, kun de let changerende toner fra farvernes tæthed bestemmer denne akvarel malet på en stor flade. Mørke, brede konturlinjer, der blev påført senere, fremhæver motivet fra det lyse papir. Billedet er komponeret fuldstændig ud fra den ekspressive farvevirkning fra den store rødgule flade, som former båden, overfor den lyse med få blå streger antydede baggrund af havet.

Planternes vilde vækst er temaet i dette maleri. De lyse blomster vokser dynamisk skråt op mod venstre og ud af billedet; de mørke blade på planten viser skråt op mod højre. De brede penselstrøg, som blander forskellige røde toner hhv. grønne toner, følger blomsternes rundhed og antyders deres volumen. Foran den udefinerede mørkeblå baggrund vokser der et vildt blomsterhav i en skrå linie op mod venstre.

Lilien, 1929, Mischtechnik auf Leinwand, 66 x 60,5 cm, bez. u. r.: TW 29, Privatbesitz
Liljer, 1929
blandingsteknik på lærred, 66 x 60,5 cm, i privateje

Ei mit Blumenmuster, undatiert, Tempera auf Hühnerei, 6 (H) x 4,5 (B) cm, unbez., zugeschrieben, Privatbesitz
Æg med blomstermønster, udateret
tempera på hønseæg, 6 (H) x 4,5 (B), i privateje

Ikke mærket og dateret, men ifølge overleveringer fra samtidige vidner, skabte Niko Wöhlk fint forarbejdede påskeæg – nok tit sammen med sin vandrefuglegruppe. Oftest blev æggene – som dette – først malet ensfarvet. For at frembringe motivet – blomster, mønstre og dyr – kradsede kunstneren farven af igen. Somme tider satte han dernæst små accenter med andre farver, her en lyseblå og rød farve.

Kerzenständer in der Form eines Mannes mit Hund, undatiert, Holz, 12,5 (H) x 5,7 (B) x 4,3 (T) cm, unbez., zugeschrieben, Privatbesitz
Lysestage i design som en mand med en hund i armen, udateret
træ, 12,5 (H) x 5,7 (B) x 4,3 (T) cm, i privateje

Billedskærerarbejde blev ifølge overlevering især udført sammen med vandrefuglegruppen. Denne lysestage siges at stamme fra Niko Wöhlk. En mand bærer en hund på armen. Hans hat danner et fodstykke til et lys. Kunstneren havde selv en hund – det kan være en humoristisk karakteristik af ham selv.

Ifølge overlevering stammer yderligere kunsthåndværksarbejder fra Niko Wöhlk, således også disse lysestager. De enkle former blev savet, filet, poleret og sammenloddet af kobber. Formodentlig har kunstneren hamret et hulmønster i metallet med et søm.

Et sæt lysestager, udateret
kobber, blomster: 7 (H) x 7,3 (B) cm, i privateje

Mohn und Lupinen, 1931, Öl auf Leinwand, 85 x 75 cm, bez. u. r.: nw 31, Privatbesitz
Valmuer og lupiner, 1931
olie på lærred, 85 x 75 cm, i privateje

I dette blomsterbillede – ligesom på maleriet af liljerne to år tidligere – blev planternes vækst til et tema. Blomsterne blev dog behandlet mere detaljeret, penselstrøget blev lidt mindre vild. Der er en antydning af en landskabelig baggrund. Billedet virker på denne måde stærkere gennemarbejdet. På grund af de småinddelte flader og den større palet er farvekontrasterne mildere. Billedets opbygning med sin klare betoning af det lodrette ved hjælp af den opad voksende lupin har fået en forholdsvis beroligende effekt.

Weihnachtsgruß (Weihnachtsmann mit Hase), 1932, Aquarell u. Kohle auf Papier, 11,8 x 8,9 cm, bez. u. m.: Frohe Weihnacht / 1932 / und / Segen / in 1933 / Niko Wöhlk, Privatbesitz
Julekort (julemand med hare), 1932
akvarel og kul på papir, 11,8 x 8,9 cm, i privateje

Til Niko Wöhlks arbejder hører også en række humoristiske papirarbejder, deriblandt nogle julehilsner til venner. Med få kulstreger skitserede kunstneren motivet og farvelagde det med akvarel.

I 1930’erne ændrede kunstneren sin maleteknik. Han eksperimenterede med brugen af olie- og temperafarver i et billede. Han påførte dem i flere lag ovenpå hinanden. Nogle farvepartier virker derfor pastose, andre laserende. Parallelt til denne tekniske fornyelse udviklede han en mere naturtro opbygning af sine motiver. Dog bestemmer en simpel opbygning af stort set monokrome farveflader foran en mørk baggrund ligeledes dette maleri.

Zwei lesende Knaben, 1935, Mischtechnik auf Leinwand, 63,7 x 64 cm, bez. u. m.: NW, betitelt und datiert verso auf dem Keilrahmen
To læsende drenge, 1935
blandingsteknik på lærred, 63,7 x 64 cm, i privateje

I interneringslejren efter 2. verdenskrig fremkom en række herreportrætter på papir. Mange af disse befinder sig i dag hos efterkommere af de portrætterede personer. Påfaldende er den lignende tilgang kunstneren benytter ved disse portrætter: Det er altid hovedportrætter foran en let brunlig tonet baggrund. Hovedet er skitseret med mørke streger og tonet med få farver (hår, øjne, mund, kinder og nogle gange – som her – i baggrunden). Med fine skraveringer lykkedes det Niko Wöhlk at frembringe en naturlig fysiognomi af sin model.

Herrenporträt, 1945, Tempera auf Papier, 31,8 x 25,7, bez. u. r.: 19.7.45 Niko, Privatbesitz
Herreportræt, 1945
tempera på papir, 31,8 x 25,7, i privateje
Steilküste (Otterkjaer), 1945, Tempera auf Karton, 37 x 58 cm, bez. u. r.: Niko Wöhlk 45, Privatbesitz
Strandparti med klint (Odderkær), 1945
tempera på karton, 37 x 58 cm, i privateje

Landskabsbillederne fra denne sene tid er tydelig tættere på naturen. Måden kunstneren fører sin pensel – snart med brede og snart med lineære strøg – fremhæver detaljer som f.eks. enkelte grene og græs. Farvepaletten er fint nuanceret, alt i alt dog tydeligt mere tilbageholdende og mere mat end i billederne fra den tidlige skabelsesfase.

Abendlandschaft mit großem Baum, 1948 oder 1949, Öl auf Leinwand, 65,4 x 70 cm, verso vom Nachlass bez. u. (unleserlich) datiert, Privatbesitz
Aftenlandskab med stort træ, 1948 eller 1949
olie på lærred, 65,4 x 70 cm, i privateje

Det sene aftenlandskab viser den ændrede duktus, også i oliemaleriet. Ganske vist er enkelte streger delvis endnu tydelige, men sammenlignet med de tidligere arbejdsfaser dog stærkt reduceret. Der er givet afkald på en omridslinie; motiverne går ofte sammen med bløde overgange og kun med deres forskellige farver adskiller de sig. I motiverne – som her ved gengivelsen af marken og træet – blev der arbejdet med changerende farvenuancer; i mange af billederne også ved brug af olie og tempera. Fokus lå åbenbart nu på en stemningsfuld, lyrisk forståelse af motiverne (ofte landskaber).